sâmbătă, 14 martie 2009

Hei, romane! Hei, gitane! Hey, be polite!

Politetea, in general, la noi, e intr-o permanenta stare de tranzitie, ca multe alte aspecte ale vietii pe acest plai mioritic, asa ca mai bine am sta deoparte si am lua lectii de la altii, caci acest trend parca nu ne prinde. Am observat de-a lungul timpului ca ne chinuim sa fim politicosi, dar nu reusim. Nu intelegem acest concept si nici importanta sa.
Personal, mi se reproseaza ca sunt prea politicoasa si multi dintre cunoscuti au admis ca nu pot fi asa. Adevarul este ca politetea deschide usi, nu le inchide brusc in nas. Este precum o carte de vizita nescrisa, dar vizibila in actiunile proprii.
Dupa o scurta experienta cu publicul, am realizat ca stam prost la acest capitol; chiar daca am citi codul bunelor maniere n-am reusi sa intelegem mare branza din el si nici n-am aplica acele lucruri punctate acolo pentru ca ni se par simple povesti de adormit copiii. Am trait o multime de peripetii legate de modul de a fi politicos si am constatat cu amaraciune ca romanii nu sunt asa de politicosi precum rromii. Pare ireal, dar acesta este adevarul pe care-l stiu si l-am observat. Intr-adevar depinde de fiecare persoana in parte, de felul sau de a fi, insa, cele mai multe injurii le-am primit din partea romanilor, nu a rromilor, ca doar eram un simplu functionaras in spatele unui ghiseu. Unora dintre romani nici daca le vorbesti frumos, nici daca le explici o ora ce trebuie sa faca nu inteleg, ei sunt obisnuiti cu sintagma: "aici si acum". Si vad cum uita ca nu traiesc intr-o tara in care sa existe un sistem informatizat bine pus la punct la nivel national, niste baze de date concrete in institutiile publice menite sa minimizeze timpul de operare si de lucru cu informatiile, din contra multe incep sa prinda contur acum (ca doar am intrat in UE). Avem multe de invatat de la altii si de observat in jurul nostru. Ca suntem politicosi cu strainii, asta o stim cu totii. Nu suntem politicosi intre noi. Ne place acest balci zilnic in mocirla lipsei de politete. Asa ca: be polite. Nu dauneaza cu nimic.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu